Social Media en leeftijdsgrenzen

ISMC - Social Media

Social Media – De actualiteit
Gisteren werd in het Europees Parlement een wetsvoorstel in behandeling genomen waarin de leeftijdsgrenzen voor het gebruik van Social Media door kinderen gehandhaafd blijft vanaf 13 jaar, mits er ouderlijk toezicht en toestemming is. De discussie wordt veroorzaakt door de nieuwe privacy verordening. Deze verordening stelt dat een bedrijf persoonsgegevens van een betrokkene moet verwijderen, als deze toestemming voor verwerking van deze gegevens intrekt. Het wetsvoorstel zal ter stemming worden aangeboden in het voorjaar van 2016.

Is een leeftijdsgrens instellen zinvol?
Mediagebruik begint niet bij een bepaalde leeftijd. Er is geen leeftijdsgrens voor het gebruik van Social Media en al zeker niet voor het gebruik van internet. Zelfs hele jonge kinderen maken gebruik van internet door middel van apps uit de App Store, Google Play of Windows Store. Gamen en spelletjes spelen online is nu eenmaal erg gewild onder (jonge) kinderen. Daarnaast zijn er natuurlijk nog verschillende websites waar kinderen online spelletjes kunnen spelen. Heel veel van die websites hebben banners. De banners werken op dezelfde manier als bijvoorbeeld de reclames op Zappelin, Telekids, Nick Jr. en dergelijke. Kinderen worden gemotiveerd om te vragen, zelfs smeken om een bepaald product of artikel. Wat gebeurt er als kinderen doorklikken op deze website links in online spelletjes?

Een praktijkvoorbeeld?
Een mooi voorbeeld uit de praktijk is onze dochter van inmiddels 4 jaar. Ze heeft keurig beeldschermtijd, die ze meestal gebruikt als wij in de keuken de avondmaaltijd bereiden. Ze mag op de iPad een spelletje spelen dat educatief verantwoord is. Dr. Panda heeft een hele reeks educatieve apps, waar kinderen kunnen ervaren hoe het is om in een ziekenhuis of restaurant te werken. Zappelin heeft een app waar kinderen filmpjes kunnen kijken, spelletjes spelen of tekeningen maken. Uiteraard is YouTube met filmpjes van Barbie, My Little Pony, Lego Friends of Frozen ook nog altijd favoriet.

Wat ging er mis?
Door gewoon te klikken op het volgende filmpje, kon onze dochter alle filmpjes openen die op YouTube te zien zijn. Op mijn iPad wist ze al snel hoe ze naar het volgende scherm moest scrollen. Het werd nog interessanter toen ze zelfs mijn webmail programma wist te openen; nieuwe e-mail openen, tekens erin tikken en klikken op verzenden. Vol verbazing zag ik de e-mail binnenkomen op mijn mobiel, omdat ik altijd de optie “kopie aan mijzelf” heb aanstaan vanwege het archiveren. Uiteraard heb ik onze dochter gevraagd hoe ze dat deed en kon ze voor mijn ogen het trucje herhalen!

Mediabewustzijn
Mijn mediabewustzijn was geactiveerd en ik realiseerde mij dat ik de huisregels mediaopvoeding moest aanpassen. Mijn eerste reactie was mijn iPad compleet dichttimmeren, zodat ik ons kind volledig kon afschermen van de “boze” buitenwereld. De mogelijkheden zijn oneindig; Parental Control, Privacy Settingen, leeftijdsbegrenzing, enzovoort. Sommige applicaties zijn betaald, sommige maatregelen kun je zelf bepalen via de instellingen van je (mobiele) apparaten die toegang hebben tot het internet. Ik kon weer opgelucht ademhalen, dacht ik. Helaas hebben wij een digitaal vaardige dochter, die slimmer is en sneller leert dan ik als ouder kan bevatten. Ze wist inmiddels de vergrendeling eraf te halen, de toegangscode in te toetsen en ook wisselen tussen ouder en kind account was geen uitdaging meer. Dit ging dus duidelijk niet werken!

Jeugdpreventie & Mediawijsheid

Wat werkt dan wel?
Als ouder heb ik gemerkt dat verbieden bij sommige kinderen (en vooral de mijne) niet werkt. Nee! betekent in de meeste gevallen een uitnodiging om het tóch te proberen. De discussies hierover zijn talrijk en dat begint al bij de peuter- en kleuter leeftijd. Goede begeleiding en mediaopvoeding gaan dan een rol spelen. Kinderen zijn al snel digitaal vaardig, maar missen nog het stukje mediawijsheid. Ze begrijpen de impact van media op henzelf en anderen nog niet. Laten wij als volwassenen vooral het goede voorbeeld geven en onze kinderen begeleiden bij het maken van mediabewuste keuzes.

Bronvermelding Europees Parlement
AVG – Regels gegevensbescherming aangepast aan digitale tijdperk

Ida van Praag is mediawijsheid professional en gecertificeerd MediaCoach. Ze geeft medialessen aan kinderen (0-18 jaar), adviseert ouders bij de mediaopvoeding en onderwijsprofessionals bij het mediaonderwijs. Als onderwijsadviseur geeft ze advies aan scholen en onderwijsinstellingen over 21e-eeuwse vaardigheden, digitale geletterdheid, ICT & Innovatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Samen Sociaal Sterk

Facebook User Timeline

Close
error: Content is protected !!