Mediaopvoeding en beeldschermtijd

Mediaomgeving_SMC

De feestdagen zijn voorbij en het normale leven neemt weer zijn aanvang. Na dagenlang op elkaars lip te hebben gezeten, gaan de kinderen weer naar school en de ouders weer de deur uit om te werken. De structuur van alledag wordt hervat en de berichtgeving op Social Media gaat niet langer over “Wat eten we, met wie en waar?” maar weer over het “Actuele Nieuws” en de dagelijkse perikelen. Wij gaan in deze blog in op de dagelijkse perikelen van beeldschermgebruik.

Social Media, de nieuwe media
Social Media wordt ook wel de nieuwe media genoemd en is het communicatiemiddel van de toekomst. Uren zijn kinderen bezig met Whatsapp, YouTube, Facebook, Twitter, Instagram of gamen online. Ze delen, liken en communiceren online over de meest uiteenlopende onderwerpen. Veel ouders maken zich dan ook bezorgd over het internetgedrag van hun kinderen en specifiek de beeldschermtijd. Tijdens de afgelopen feestdagen was ik op een aantal feestjes en zag ik (zeer) jong en oud vastgeplakt aan hun beeldscherm. Eerlijk is eerlijk, ook ikzelf doe mee aan deze nieuwe media. Na het vuurwerk heb ik via een aantal Social Media communicatiekanalen familie, vrienden, kennissen en klanten een gelukkig nieuwjaar gewenst. Dat gaat sneller dan bellen, want je kan in één bericht een hele groep bereiken.

ISMC_BeeldschermtijdSociale interactie en online communicatie
Voor kinderen is Social Media een vorm van (online) communicatie die draait om “erbij horen”. Sociale interactie gaat dag én nacht door en de groepsdruk is hoog. Ben je geen lid van een bepaalde whatsapp-groep, facebook-groep, [vul maar in]-groep, dan “hoor je er niet bij”. De meeste ouders ergeren zich dan ook groen en geel aan hun kind die wéér met zijn neus in de mobiel zit of uren zit te surfen en gamen, waardoor een fatsoenlijk gesprek niet mogelijk is. En wat te denken van het kind dat de volgende dag lusteloos en hangerig is, omdat het de hele avond (en nacht) online heeft doorgebracht?

Wat zijn bij jou de huisregels?
Het is lastig om de beeldschermtijd van je kind te beperken. Vooral als jij als ouder ook geacht wordt regelmatig online te zijn. Hoe leg ik onze dochter uit dat mama even een e-mail moet beantwoorden of een gepost bericht moet bekijken, terwijl zij niet online mag? Wij hebben hiervoor huisregels. Onze huisregel is dat wij geen mobiel aan tafel mogen gebruiken, waarbij onze kleuterdochter dan ook steevast roept “Aan tafel, mobiel weg!”. Een andere regel is dat wij onze mobiel niet de normale routine van het gezinsleven laten bepalen. Zijn er taken die moeten gebeuren? Dan worden die eerst gedaan, waarna we daarna op berichten antwoorden. En ook hier betrap ik mijzelf regelmatig op een moment waarop ik de was sta te doen en ondertussen een WhatsApp gesprek met een vriendin voer. Het blijft voor mij als ouder ook lastig. Maar wij hebben als ouders, opvoeders en begeleiders wel een voorbeeldfunctie voor onze kinderen en kopieergedrag begint al op hele jonge leeftijd.

Beeldschermgebruik en beeldschermtijd
Via de AppStore, GooglePlay of Windows Store zijn er vele apps te vinden die de beeldschermtijd van je kind kunnen beperken. Door middel van slimme settingen kan je een kind beperken in de periode dat deze toegang heeft tot bepaalde applicaties of het internet. Het kan heel handig zijn om deze te gebruiken voor de schooltijden, waarbij je de toegang blokkeert als je kind in de klas de aandacht bij de les moet houden. Ook heel handig is het om deze ’s avonds te gebruiken, als je merkt dat je kind in bed nog een aantal uren bezig is met bepaalde applicaties. Ikzelf zou dan kiezen voor het inleveren van de mobiele telefoon voor het naar bed gaan, maar elke ouder heeft hiervoor eigen regels. 

Mediaopvoeding en het beeldschermtijd contract
Als ouder begrijp ik als geen ander de “handige oppas” die een tablet kan zijn, als je dat belangrijke telefoongesprek moet voeren of even die laatste e-mail moet versturen. Of wat te denken van het verveelde kind dat bij een bezoekje aan vrienden zichzelf niet kan vermaken? Dan neem je toch zeker de tablet mee, zodat het kind in ieder geval “iets” heeft om mee te spelen? Het hoort bij deze moderne tijd en ikzelf ben de eerste die herkent dat we hiermee “iets” moeten. Juist omdat wij als ouders, opvoeders en begeleiders een voorbeeldfunctie hebben. Volgens mij zou het beter werken als je kinderen zo jong mogelijk voorlichting geeft en de bewustwording stimuleert. Leer je kind bewust online zijn, maar ook bewust te zijn van de eigen beeldschermtijd. Maak je kind zelfredzaam en leer het de eigen grenzen bewaken. Maak goede afspraken en leg deze vast in een beeldschermtijd contract. Het is een beetje officieel, maar het werkt wel degelijk en past perfect op de koelkastdeur.

U vindt het Beeldschermtijd Contract op onze website onder downloads.

Ida van Praag is mediawijsheid professional en gecertificeerd MediaCoach. Ze geeft medialessen aan kinderen (0-18 jaar), adviseert ouders bij de mediaopvoeding en onderwijsprofessionals bij het mediaonderwijs. Als onderwijsadviseur geeft ze advies aan scholen en onderwijsinstellingen over 21e-eeuwse vaardigheden, digitale geletterdheid, ICT & Innovatie.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Samen Sociaal Sterk

Facebook User Timeline

Close
error: Content is protected !!