Cybersecurity en Alert Online

Alert Online & Social Networking

Alert Online & Social Networking

MediaCoach en Nationaal Keurmerk Mediawijsheid
Mijn opleiding MediaCoach heeft mij aan het denken gezet. Ik ben nu een Professional Mediawijsheid en bezit daarmee het Nationaal Keurmerk Mediawijsheid. Het Nationaal Keurmerk Mediawijsheid is onlosmakelijk verbonden met mijn bedrijf Ida Social Media Coach en mijn online identiteit. Maar ojee, wat ben ik me persoonlijk bewust geworden van Social Media. Als professional ben ik uitgedaagd, zoals de digitale recherche het zo mooi wist te omschrijven. Vanaf de start van mijn professionele loopbaan als Media Coach lagen mijn bedrijf en ikzelf onder vuur. Grappig bedoelde (kinder)pornografische accounts werden gekoppeld aan mijn social media (bedrijfs)accounts. Mijn zakelijke e-mailadres werd overspoeld met aanbiedingen voor gratis seks- en datingsites, inclusief zeer expliciet fotomateriaal.

Cybersecurity en Alert Online
Gelukkig ben ik een Social Media Professional en heb ik dan ook alle (nep)accounts geblokkeerd, verwijderd en het incident gemeld bij het Nationaal Cyber Security Centrum. Dat is namelijk een eerste vereiste als MediaCoach; wees Alert Online en wees je bewust van je voorbeeldfunctie. Niet alleen vanwege je eigen privacy, maar ook die van anderen. Cybersecurity is tegenwoordig een eerste vereiste voor een goede en veilige bedrijfsvoering. Dus was jij die lolbroek die dacht leuk te zijn? Wees alert (ook online!), binnenkort staat er blauw voor je deur. Politie en Justitie pakken dit soort incidenten tegenwoordig serieus aan en de digitale (bedrijfs)recherche kijkt sinds kort over mijn schouder mee.


 

 

Social Media Gedragscode en geheimhoudingsplicht
Als MediaCoach heb je een Social Media Gedragscode: If you can’t say nothing nice, don’t say nothing at all. Zo waar! Een andere belangrijke taak van een MediaCoach is dat je incidentmeldingen krijgt van zeer discrete aard, over zaken die online gebeuren en die absoluut niet gedeeld mogen worden. Veelal opereer je als vertrouwenspersoon in de marges van advies geven en ondersteuning bieden, die eigenlijk bij handhaving en politie of hulpverlening en slachtofferhulp horen en niet bij een MediaCoach. Deze incidenten verwijzen we dan ook altijd door naar de juiste instanties, we kennen onze grens. Zie ook Advies bij Social Media incidenten en Media Coach Profiel.

Mediawijsheid competenties
Een belangrijk onderdeel van de opleiding MediaCoach is dat je zelf de stappen doorloopt van de mediawijsheid competenties; media-begrip, media-gebruik, media-communicatie en media-strategie. Media-begrip heeft iedereen; vrijwel iedereen begrijpt dat er media is en kent de basis van wat de media doet. Media-gebruik is ook vrij simpel; je leest de krant, je kijkt tv, je surft op internet, allemaal media waar wij gebruik van maken. Media-communicatie wordt al lastiger, want bijna iedereen kan tegenwoordig media maken en via media communiceren. Media-strategie is echter een belangrijk punt van aandacht.

Wat is media-strategie?
Media strategie is weten wat je wel of niet kan én moet delen. Dat is controleren of de mediabron, de bron van de informatie, betrouwbaar en waarheidsgetrouw is. Dat is kennis delen zonder persoonlijk toegevoegd oordeel of commentaar, maar met een duidelijke boodschap aan anderen. Dat is media maken die een bijdrage levert aan bewustwording van jezelf én anderen. Dat is delen via de privéfunctie Messenger van Social Media, als het openbaar niet zo handig is dat iedereen meeleest. Dat is delen om mensen te inspireren en motiveren, niet af te breken. En daar hebben we het pijnpunt! Social Media is soms helemaal niet sociaal meer!

De volwassene als voorbeeld voor de jeugd
Open een willekeurig politiek forum en volwassenen vliegen elkaar online in de haren met de meest gruwelijke en kwetsende taal die je maar kan bedenken. We hebben elkaar uitschelden online tot een kunst verheven. En alsof dat nog niet genoeg is, volgt de jeugd het voorbeeld van de volwassenen met nog meer creativiteit: treitervloggers, dreigfilmpjes met nepwapens, vandalisme als statussymbool van stoer zijn, killerclowns die kinderen de stuipen op het lijf jagen, enzovoort. Cyberpesten, het is aan de orde van de dag. De media krijgt er geen genoeg van, volgt de trend, maakt er een hype van en blijft het delen… en delen… en delen… en delen.

De media? Dat ben jij!
Wacht even? De media blijft het delen? De media? Dat zijn wij!
Jij en ik! Wij maken die goede of slechte mediawijze keuzes!
Laten we daarom starten met zelf bewuster omgaan met (social) media en de jeugd ondersteunen bij de mediaopvoeding en het mediaonderwijs.
Zie het programma Sociaal Veilige & Mediawijze School Hopelijk is dan onze jeugd nog te redden, anders vrezen wij het ergste. Ook online!

Inspiratiebronnen
Social Media? Check voordat je post!
Social Media Nettiquette

Ida van Praag is mediawijsheid professional en gecertificeerd MediaCoach. Ze geeft medialessen aan kinderen (0-18 jaar), adviseert ouders bij de mediaopvoeding en onderwijsprofessionals bij het mediaonderwijs. Als onderwijsadviseur geeft ze advies aan scholen en onderwijsinstellingen over 21e-eeuwse vaardigheden, digitale geletterdheid, ICT & Innovatie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Samen Sociaal Sterk

Facebook User Timeline

Close
error: Content is protected !!